seaBubbles hydrogendrevet vanntaxi transport

Uke 21: Nøkkelsteder, hydrogennettverk og transport

seaBubbles hydrogendrevet vanntaxi transport

Det er fredag og tid for en nyhetsoppdatering. Denne uken kan vi lese om at Bergen og Bodø pekes ut som nøkkelsteder for hydrogen og at det for første gang siden juni har blitt solgt en hydrogenbil i Norge. Hydrogen står sentralt i dekarbonisering av olje og gass, ifølge DNV GL-rapport. Til slutt kan vi lese noen internasjonale saker om hydrogennettverk, hydrogenanlegg og en vanntaxi. 

 

Bergen og Bodø nøkkelsteder for hydrogen

Ocean Hyway Cluster har kartlagt alle ferge- og hurtigbåtstrekninger, Kystruten Bergen-Kirkenes, fraktruter og offshoretrafikk til oljeplattformer som er for lange til at de kan trafikkeres av batteridrevne fartøy. I første omgang er det Vestland og Bergen samt Bodø i nord som peker seg ut som nøkkelsteder for produksjon og fylling av hydrogen og ammoniakk.

Ved disse lokasjonene finnes det også forbrukere av hydrogen, enten innen industri eller kjøretøy. Målet med rapporten er å vise hvordan infrastrukturen skal se ut og dermed prioritere hvor det bør bygges ut både produksjons- og lagringskapasitet og bunkringsstasjoner.


 

Hydrogen sentralt for dekarbonisering av olje og gass

En ny rapport fra DNV GL viser at hydrogen er høyt oppe på prioriteringslisten til mange fagfolk innen olje og gass, og de forventer at hydrogen vil være en del av dekarboniseringen av sektoren. Hele 52 prosent forventer at hydrogen vil bli en viktig del av energimiksen innen 2030, ifølge rapporten. Blant industrielle ledere sier 21 prosent at de allerede har tatt steget inn i hydrogenmarkedet.

Det er også en betydelig økning i dem som rapporterer at organisasjonen aktivt jobber mot en energimiks med mindre karbon, fra 44 prosent i 2018 til 60 prosent i 2020.


 

Første salg av hydrogenbil i Norge siden juni 2019

Hver måned publiserer Sweco en oversikt over hvordan det går med elektrifiseringen av den norske transporten. I april var 49 prosent av alle de nye bilene som rullet ut på veiene nullutslipp, og for første gang siden juni 2019 har det blitt solgt én hydrogenbil i Norge!


 

Verdens største hydrogennettverk i Tyskland

Tyske operatører av gassledningsnettverk har nylig presentert en plan der de vil bygge 1200 kilometer med hydrogennettverk innen 2030 for å transportere hydrogen på tvers av landet. Det vil være verdens største som er planlagt så langt.

Nettverket «H2 Startnetz» til 660 millioner euro vil bli koblet til forbrukssentre i Nordrhein-Westfalen og i Niedersachsen til 31 ulike prosjekter som produserer grønt hydrogen i Nord-Tyskland. Det vil også være koblinger til Sør-Tyskland. Nettverket er første steget mot et nasjonalt hydrogennettverk. Omlag 1100 kilometer vil bli konvertert fra tidligere gassledningsrør, mens de resterende 100 kilometerne vil være nye rør.

FNB gas hydrogennettverk i Tyskland

Hydrogennettverket Kilde: FNB gas


 

Hydrogenproduksjon i California

Forrige uke skrev vi om Ways2H som produserte hydrogen fra husholdningsavfall. Denne uken har energiselskapet SGH2 Energy annonsert planer om å bygge det de hevder vil bli verdens største anlegg for grønt hydrogen i Lancaster, California. SGH2 bruker avfall, inkludert plast, for å produsere grønt hydrogen. Anlegget vil produsere opp til 11 000 kg grønt hydrogen per dag og vil prosessere 40 000 tonn avfall årlig.

Et konsortium av globale selskaper og institusjoner har gått sammen med SGH2 og Lancaster for å utvikle prosjektet. Konsortiet består av Flour, Berkeley Lab, UC Berkeley, Thermosolv, Integrity Engineers, Millenium, HyetHydrogen og Hexagon. Californias største eiere og operatører av fyllestasjoner er allerede i forhandlinger om å kjøpe hydrogen fra anlegget.


 

Svevende vanntaxi

Den hydrogendrevne vanntaxien SeaBubbles har fullført sin prøveperiode i Frankrike, og har nettopp fått sin første bestilling fra Auvergne-Rhôone-Alpes regionen. Det er i tillegg kommet bestillinger fra Lyon, Cassis, Nantes og Geneve, og det er totalt fem bestillinger for den unike vanntaxien. SeaBubbles bruker hydrofoil utviklet av Alain Thébault, og selve båten «svever» ca. 50 cm over bølgene.

seaBubbles hydrogendrevet vanntaxi transport

Kilde: SeaBubbles


Vil du holde deg oppdatert på utviklingen i hydrogenmarkedene? Du kan melde deg på vårt nyhetsbrev her. Kontakt oss for en oversikt over eksisterende og planlagte prosjekter i Norge og verden: greensight@greensight.no

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *