Uke 20: Hydrogenproduksjon nasjonalt og internasjonalt

Hydrogenproduksjon fabrikk anlegg

Denne uken kan vi lese om to saker der Greensight og Greenstat er involvert. Greenstat er medeier av Glomfjord Hydrogen, som har signert en samarbeidsavtale med Air Liquide om å etablere en komplett verdikjede for produksjon og flytendegjøring av hydrogen. I Agder har Greenstat bidratt til en forstudie om hydrogenproduksjon og -distribusjon på Sørlandet. Til slutt skal vi se på noen internasjonale saker. 

 

Glomfjord

Glomfjord Hydrogen og den franske industrigassgiganten Air Liquide  signerte nylig en samarbeidsavtale med ambisjon om å etablere en komplett verdikjede for produksjon og flytendegjøring av grønt hydrogen i Glomfjord Industripark. Greensight har levert flere analyser til Glomfjord Hydrogen knyttet til distribusjon og tekno-økonomiske vurderinger.

Målsettingen for samarbeidet er å kunne tilby hydrogen til de nye fergene som skal settes i drift i Vestfjordsambandet i 2024. Glomfjord Hydrogen skal produsere hydrogengass basert på elektrolyse med fornybar energi, og Air Liquide skal bidra i prosjektet gjennom sin teknologi og ekspertise om flytendegjøring av hydrogengass.

Man ser for seg et anlegg som skal produsere 10 tonn hydrogen per dag som krever ~20 MW installert elektrolysørkapasitet, og totalt ~25 MW med flytendegjøringsanlegget.

hydrogen glomfjord air liquide


Egnet for fyllestasjon i Lillesand

Circle K-stasjonen ved E18 på Kjerlingland i Lillesand blir utpekt som det mest aktuelle lokasjonen i Agder til å produsere og fylle hydrogen. Her finnes allerede en energi-hub med stor ladepark for elbiler, bensinstasjon for tungtransport og god tilgang til strøm.

Postdoktor Gunstein Skomedal ved Universitetet i Agder og professor Peter Hugh Middelton har laget en forstudie om hydrogenproduksjon på Sørlandet. Den beskriver hvor det vil være best å produsere og fylle hydrogen, og hvordan markedet og teknologien vil utvikle seg. Dette har blitt gjort i samarbeid med Agder Energi, Greenstat, Asko og JB Ugland.

Andre aktuelle steder for fremtidige fyllestasjoner og eventuell produksjon er Sørlandsparken, Havnen på Vige og Returkraft på Langemyr.


Hydrogenproduksjon på Mongstad

For noen uker siden kunne vi lese om mulig hydrogenproduksjon på Mongstad eller i Kvinnherad. Valget falt på Mongstad grunnet nærheten til brukerne av hydrogen langs kysten og fordi Equinors industrianlegg kan skape behov i framtiden.

Prosjektet vil koste over 1,7 milliarder kroner og kan stå klart til å produsere flytende hydrogen tidlig i 2024. Prosjektet inkluderer også to hydrogenskip.


Hydrogenanlegg i Australia

Storsatsingen Arrowsmith Hydrogen Project i Australia har sikret seg 300 millioner dollar, tilsvarende tre milliarder norske kroner, og kan nå gå i gang med konstruksjonen av et hydrogenanlegg. Det forventes at anlegget skal produsere 25 tonn hydrogen per dag innen to år. Infinite Blue Energy står bak prosjektet.

Anlegget vil bli bygget i Dongara, 320 km nord for Perth, og vil bli Australias største for hydrogenproduksjon fra vind- og solenergi. Prosjektet vil også inkludere egne sol- og vindparker som vil forsyne anlegget med fornybar energi. Det forventes at konstruksjonen av anlegget vil kunne starte til sommeren og bli ferdigstilt i slutten av 2022.


Fyllestasjon på flyplass i Sør-Korea

Air Liquide Korea, Hyundai, Incheon International Airport Corporation (IIAC) og Hydrogen Energy Network (HyNet) har signert et omforent memorandum for å etablere en hydrogenstasjon og en flåte av elektriske busser ved terminal 2 på Incheon lufthavn. Dette vil skje innen mars 2021.

Hyundai vil støtte konstruksjonskostnader for hydrogenstasjonen, samtidig som de vil levere brenselcellebusser, vedlikehold og service. HyNet vil bygge og drifte stasjonen, mens Air Liquide Korea vil bidra med høykapasitets hydrogenladere, i tillegg til hydrogengass.


BMW øker satsing på hydrogendrevne personbiler

I forrige nyhetsoppdatering kunne vi lese om manglende satsing innen hydrogendrevne personbiler fra flere tyske bilprodusenter. Det ser ut som BMW har snudd, for denne uken kan vi lese at BMW øker satsingen på hydrogendrevne personbilder, samtidig som de satser videre på elektriske biler. Selskapet planlegger å investere 30 milliarder euro i forskning og utvikling.


Vil du holde deg oppdatert på utviklingen i hydrogenmarkedene? Du kan melde deg på vårt nyhetsbrev her. Kontakt oss for en oversikt over eksisterende og planlagte prosjekter i Norge og verden: greensight@greensight.no

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *