Uke 18: Nullutslippsvedtak, stål og hydrogenkjøretøy

stål Ovako hydrogen redusert utslipp

I ukens nyhetsbrev kan du lese om hvorfor den maritime industrien reagerer på Sjøfartsdirektoratets ønske om å utsette utslippskravene til næringen. Vi skal også til Sverige der de har gjennomført fullskala testing av hydrogen til oppvarming av stål.

Sjøfartsdirektoratet ønsker å utsette nullutslippsvedtak

Sjøfartsdirektoratet mener at nullutslippsteknologien ikke vil være klar i 2026, og de ber om å utsette vedtaket om å forby skipstrafikk med utslipp i fjorder på UNESCOs liste til 2030. De fem aktuelle fjordene er Nærøyfjorden, Aurlandsfjorden, Geirangerfjorden, Sunnylvsfjorden og Tafjorden. Direktoratet mener teknologien ikke vil være moden innen 2026.

Dette får den maritime industrien til å reagere. Staten har bidratt med støtte til blant annet hydrogenprosjekter gjennom Pilot E-ordningen, i tillegg til at Innovasjon Norge og Enova gir støtte. Industrien mener stortingsvedtaket har satt fart på teknologiutviklingen, og en utsettelse kan bremse utviklingen. Dersom man får løsninger for hydrogen og brenselceller til hurtigbåter, mindre skip og cruiseship gjennom Pilot E-prosjektene, vil det bane vei for bruk i større skip og havgående transport.

Blant annet starter Norled opp det som kan bli verdens første kommersielle fergedrift med flytende hydrogen i 2021 på Hjelmeland-sambandet. Det vil være et stort behov for å produsere hydrogen nærmere de norske kundene. Da vil det også bli mulig å forsyne cruiseskip med hydrogen.


 

Hydrogen til oppvarming av stål

Linde og Ovako har gjennomført fullskala testing for å benytte hydrogen til oppvarming av stål ved Ovakos ovn i stålfabrikken i Hofors i Sverige. Selskapene hevder de er de første i verden til å gjøre dette. Bruk av hydrogen har ikke påvirket kvaliteten til stålet og det er derfor gode forhold for å introdusere hydrogen til oppvarming. Tidligere har det blitt brukt flytende petroleumsgass, og et skifte til grønt hydrogen vil gi drastiske kutt i karbonavtrykket i stålindustrien.


 

Ingen satsing for hydrogendrevne personbiler i tysk bilindustri

I forrige nyhetsbrev ble det kjent at Daimler og Volvo går sammen om å utvikle brenselceller til lastebiler. Samtidig som Daimler satser på lastebiler, stanser de utviklingen av personbiler med brenselceller. For noen år siden lanserte de SUV-en GLC med brenselceller, men denne får ingen oppfølger. Samtidig ønsker Mercedes å fokusere på batterielektriske biler. BMW og Volkswagen har også uttrykt at de ikke ønsker å satse på hydrogendrevne personbiler. Et manglende nettverk av fyllestasjoner skal være en av de viktigste årsakene.

reduserer utslipp hydrogen bil

Hydrogenbilen GLC-F-CELL får ingen oppfølger. Kilde: Daimler AG – Global Communicatio


 

Samarbeid om flytende hydrogen i Korea

Hyosung og Linde Group vil investere 300 millioner won, tilsvarende 2,52 millioner kroner, for å skape en felles verdikjede for flytende hydrogen. Det vil inkludere oppsett og drift av produksjon, transport og fyllefasiliteter.

Selskapene vil investere i konstruksjonen av et anlegg for flytende hydrogen med et areal på 30 000 kvadratmeter i Hyoson Youngyeon-anlegget i Ulsan. Den årlige kapasiteten vil være på 13 000 tonn, og anlegget vil bli det største enkeltstående anlegget i verden som produserer flytende hydrogen. Det forventes at anlegget vil være klart i 2022.


 

3000 hydrogenbusser til Storbritannia innen 2024

JCB planlegger å bygge en flåte på 3000 busser i Storbritannia. JCB arving Jo Bamford tror en satsing på hydrogenbusser kan føre til energiovergang innen tungtransport for lastebiler, ferger, tog, skip, men også for utrykningskjøretøy. Bussene kan være på plass i 2024 og det er estimert at bussene vil redusere CO2-utslippene med 280 000 tonn hvert år.

Bamfords selskap Ryse planlegger å bygge Storbritannias første hydrogenanlegg ved kysten av Kent. Anlegget vil bruke energi fra offshore vindpark for å produsere hydrogen ved elektrolyse og vil forsyne bussene med grønn energi.


 

Fyllestasjoner i Japan

Antall fyllestasjoner øker i Japan: Air Liquide har åpnet en fyllestasjon for hydrogen i Kitanagoya i Japan. Her vil det være mulig å levere 300 normale kubikkmeter per time med hydrogen. Stasjonen vil brukes for kommersielle kjøretøy som taxier, busser og lastebiler. I tillegg har Japan H2 Mobility planer om å lansere minst 24 flere fyllestasjoner for hydrogen i Japan i løpet av regnskapsåret 2020-21. I dag er det rundt 126 stasjoner i landet.


Vil du holde deg oppdatert på utviklingen i hydrogenmarkedene? Du kan melde deg på vårt nyhetsbrev her. Kontakt oss for en oversikt over eksisterende og planlagte prosjekter i Norge og verden: greensight@greensight.no

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *