Grønn energi kan være vinneren av oljepriskrigen – gjennomgang av uken som gikk

Grønn energi

I ukens nyheter kan du lese om hvordan grønn energi kan være vinneren av oljepriskrigen og hvordan forurensningen har utviklet seg i Kina. Satsing på hydrogendrevne lastebiler i Japan og hvordan ølbrygging kan føre til hydrogenproduksjon i Australia er andre nyheter som vi skal innom. Til slutt ser vi på en negativ og en positiv norsk nyhet.

 

Kan grønn energi være vinneren i oljepriskrigen?

Dersom oljeprisen forblir kronisk lav, under 35 dollar fatet, vil fornybare prosjekter lettere konkurrere med olje og gass. Dette kommer frem i rapporten “Could clean energy be the winner in the oil price war?” av analyseselskapet Wood Mackenzie. Det vil være en gylden mulighet for selskaper med god økonomi å investere i fornybart, og grønne prosjekter vil være konkurransedyktige med olje- og gassprosjekter. Investering i grønn energi kan sikre overlevelse for olje- og gass-selskaper i den grønne omstillingen.

Historisk er det ikke korrelasjon mellom oljepris og investering i fornybart, og Wood Machenzie mener at den globale veksten innen fornybar energi ikke vil bli påvirket av oljeprisfallet. Samtidig kan prisfallet føre til at færre olje og gass-selskaper vil investere i nullutslippsteknologi i tiden fremover. Kombinasjonen av oljeprisfallet og koronapandemien kan også føre til at grønne prosjekter blir forsinket.


 

Kina på bedringens vei?

Som nevnt i forrige ukes nyheter, påvirker koronapandemien klimagassutslipp verden over. Denne uken har vi en økning i forurensning over Kina. Dette kan tyde på at landet er på bedringens vei fra viruset. Satellittene måler utslipp av nitrogendioksid, som hovedsakelig kommer fra kraftverk, industri og veitrafikk. Alle disse er gode indikatorer på økonomisk aktivitet.

Corona korona Covid 19 air pollution

Luftforurensningen i Kina har gått opp igjen sammenlignet med forrige måned. Satellittbildet viser utslipp av nitrogendioksid. Kilde: ESA, Sentinel 5P


 

Utvikling av hydrogenlastebiler i Japan

Tungtransport står for rundt 60 prosent av karbondioksidutslippene fra kommersielle kjøretøy i Japan. Nå går Toyota og Hino Motors sammen for å utvikle en hydrogendrevet lastebil for tungtransport. Toyota og Hino er ikke de eneste selskapene som ser potensialet for hydrogen innen transport. Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation (MFTBC), en av Asias ledende produsent av kommersielle kjøretøy, annonserte 26.mars en visjon der de ønsker at alle nye kjøretøy for det japanske markedet skal være CO2-nøytrale innen 2039.

Lastebilen til Toyota og Hino skal utvikles på Hino Profia og vil utnytte teknologiene til de to selskapene. Selskapene ønsker å redusere CO2utslippene innen 2050. Drivverket vil bestå av to av Toyota sine Fuel Cell stacks. Toyota og Hino mener hydrogen er en viktig energibærer for fremtiden. De har jobbet sammen for å utvikle teknologi for brenselcellekjøretøy i over 15 år. De vil med dette samarbeidet styrke forholdet ytterligere. 

I tråd med visjonen har MFTBC målsetting om å produsere brenselcelle-lastebiler innen utgangen av 2020. MFTBC avduket i 2019 Vison F-CELL, en hydrogendrevet lastebil. Denne har blitt videreutviklet til konseptet eCanter F-Cell.


 

Fra øl til hydrogen i Australia

SwitcH2, et selskap bestående av universitetsstudenter fra NSW, ønsker å utnytte prosesser som produserer spillvann. De tester en oppfinnelse som kan produsere hydrogen ved å bruke spillvann fra ølbrygging. SwitchH2 bruker en katalysator som kan oksidere organiske stoffer i spillvann.

Bryggeriene bruker vanligvis store summer for å rense spillvannet. Ved å utnytte spillvannet til å produsere hydrogen, blir vannet en ressurs som bryggeriene kan spare penger på. For hver liter øl gir det fire liter spillvann. De 600 bryggeriene i Australia produserer to millioner liter øl og dermed ti millioner liter spillvann. Energi er en av de største driftskostnadene for et bryggeri. Dersom bryggeriene klarer å omdanne spillvann til hydrogen kan de produsere sin egen energi. Spillvarme fra hydrogenproduksjonen kan også benyttes.


 

Andmyran kraftverk får ikke utsatt frist

Andmyran kraftverk har fått nei til utsettelse av frist for idriftsettelse og forlengelse av konsesjonstiden for Andmyran vindkraftverk. I tillegg til vindkraftverket som skulle produsere 400GWh i året, hadde investorene også planer om hydrogenproduksjon på Andøya. Oppdatert og ny kunnskap om myr og dens betydning for klimaet har vært utslagsgivende i beslutningen. Det ser dermed ut som avslaget betyr kroken på døren for prosjektet.

NVE ga i 2006 Andmyran Vindpark AS konsesjon til å bygge og drive Andmyran vindkraftverk med installert effekt på 160MW. Andmyran søkte om å endre den fastsatte fristen i konsesjonen for idriftsettelse fra 31.desember 2020 til 31.desember 2021, i tillegg til å forlenge konsesjonstiden fra 31.desember 2045 til 31.desember 2051. 25.mars 2020 skriver derimot olje- og energidepartementet i en pressemelding at de har omgjort NVEs vedtak om å utsette fristene.


 

Hynion tar over hydrogenstasjon i Sverige

Hynion har signert en avtale med Woikoski om å kjøpe selskapets hydrogenstasjon i Gøteborg. Stasjonen ble åpnet i 2015, men har vært stengt det siste året. Stasjonen vil bli oppgradert før den settes i drift. Hynion overtar også en annen stasjon som Woikoski har bygget i Finland. Denne stasjonen vil bli flyttet til Sverige, men endelig plassering er ikke bestemt. Hynion har nå totalt fire hydrogenstasjoner: to i Sverige og to i Norge.


Vil du holde deg oppdatert på utviklingen i hydrogenmarkedene? Kontakt oss for en oversikt over eksisterende og planlagte prosjekter i Norge og verden: greensight@greensight.no

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *