1000 hydrogenlastebiler, Nikola Tre og Sveits

Nyttetransport på hydrogen rykker stadig nærmere norske veier, og lanseringen av Nikola Tre gir fantastiske muligheter for norske transportselskaper.

Men vi blir nok ikke de første som ruller ut infrastruktur og hydrogenbasert nyttetransport i stor skala først, der slår sveitserne oss med god margin. Seks store aktører som eier flåter av lastebiler og drivstoffleverandører og har slått seg sammen, benyttet innkjøpsmakten sin og inngått samarbeid med Hyundai og H2 Energy som skal levere 1000 hydrogenlastebiler og tilhørende til forsyning av hydrogen til konsortiet fra 2019 til 2023. Hyundailastebilene veier 18 tonn, har 400 km rekkevidde og oppgir at de kan fyller hydrogen med 350 bar på rundt 7 minutter.

Egenskapene er sammenlignbare med de lastebilene Norges største transportfirma ASKO får, i følge de siste opplysningene, levert i slutten av desember. Disse, totalt fire stykker, er et norsk pionerprosjekt og utviklet i samarbeid med Scania. I motsetning til det sveitsiske prosjektet er disse, som så mange andre lignende lastebiler, bygget på skreddersøm og kostnader deretter. Prosjektet, som også består av en egen fyllestasjon, er viktig for å synliggjøre og teste teknologi, men vil trolig ikke utløse et rush av bestillinger fra andre transportører før masseproduksjon er et faktum.

Inspirert av de framoverlente sveitetserne lanserte derfor Norsk Hydrogenforum en visjon om tusen hydrogenlastebiler på norske veier innen 2023 under Arendalsuka 2018. Visjonen ble utarbeidet i samarbeid med Greensight som undersøkte effektene å erstatte litt over en prosent av den norske lastebilparken. De to viktigste funnene var at dette ville senke prisen på hydrogenlastebiler fra til rundt 1,8 millioner, gitt en produsjonslinje på tusen lastebiler i året. Den viste også at det ville gi hydrogenpriser som var konkurransedyktige med dagens dieselpris – også med rabatter for storforbrukere. Ikke minst viste rapporten også til mulige synergier med andre næringer, for eksempel maritim sektor.

Det er ennå ikke noe som tyder på at et konsortium av samme slag er på trappene her i Norge. Det nærmeste vi kommer visjonen ble lansert av hydrogenlastebilprodusenten Nikola tildigere i uken. Lastebilen har til og med fått navnet Nikola Tre, altså tallet tre på norsk, og det er signalisert testing i Norge fra 2020 og serieproduksjon fra 2023. Selskaper som ønsker å reservere en Tre, kan allerede gjøre det på nettsidene til Nikola. Lastebilen er angitt til å ha en rekkevidde på mellom 500 til 1200 km, avhengig av konfigurasjon og lastekapasitet, og det er oppgitt at kan fylles på opp til 20 minutter med hydrogen med trykk på 700 bar. Det siste er spesielt interessant fordi dette er samme trykk som privatbiler bruker, og det gjør at stasjoner kan tilrettelegges for privatbilisme, noe som er mer krevende for 350 bar stasjoner. Et annet interessant aspekt med prosjektet er samarbeidet med NEL og at satsningen er et viktig bidrag til videre utvikling av den norske hydrogennæringen.

Det blir spennende å se om det er Nikola Tre som skal til for å få fart på hydrogen til tungtransport i Norge.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *